Privacy and Cookies
Nexus Advokater ApS benytter sig af cookies til trafikmåling og til løbende optimering af hjemmeside og af Nexus Advokater ApS platform med henblik på at forbedre brugeroplevelse og funktionalitet. Cookies er en tekstbesked, der typisk placerer et midlertidigt lille filter på computeren, som kan indhente oplysninger om f.eks. browser, styresystem, forbindelsestype og andre statistisk relevante oplysninger.
Cookies kan genkende Kundens og Rådgivers computer, men kan ikke indsamle information om hvem Kunden eller Rådgiver er, eller hvem der bruger Kundens eller Rådgiverens computer. Brugen af Nexus Advokater ApS hjemmeside er anonym, og der opbevares ikke nogen data til identifikation af Kunden eller Rådgiveren, medmindre Kunden eller Rådgiveren tilmelder sig nogle af de tjenester, Nexus Advokater ApS tilbyder – dette kan f.eks. være nyhedsbreve, servicemeddelelser mv.
Nexus Advokater ApS anvender Google Analytics som statistikværktøj på hjemmesiden. Google Analytics giver Nexus Advokater ApS mulighed for at følge Kundens og Rådgiverens færden på hjemmesiden og giver Nexus Advokater ApS mulighed for at tilpasse indholdet efter relevans.
Vælger andre end Kunden eller Rådgiveren at afgive personoplysninger såsom navn og e-mail på hjemmesiden, behandler Nexus Advokater ApS alene disse oplysninger for at kunne opfylde anmodningen, f.eks. om modtagelse af nyhedsbreve mv. samt for at kunne kommunikere med anmoder. Nexus Advokater ApS videregiver ikke disse oplysninger til tredjemand eller offentlige myndigheder, medmindre Nexus Advokater ApS er forpligtet ved lov.
Alle der har opgivet personoplysninger til Nexus Advokater ApS har ret til indsigt i og berigtigelse af de personoplysninger Nexus Advokater ApS opbevarer om den pågældende.
Alle kan afvise cookies via computerens browser-indstillinger. Fravalg af cookies vil som oftest nedsætte hjemmesidens funktionalitet. Det er også muligt at slette allerede modtagne cookies. Hvordan dette gøres afhænger af, hvilken browser der anvendes. Find yderligere oplysninger om hvordan man undgår cookies ved at klikke på dette link: Cookie håndtering
Book en gratis konsultation
Har du brug for juridisk sparring? Kontakt os for stort og småt gennem vores kontaktformular.
FAQs
Ofte stillede spørgsmål
Det afhænger af projektets karakter og kompleksitet. Mange vælger juridisk bistand i forbindelse med kontraktindgåelse, risikovurdering, ændringsarbejder eller ved opståede uenigheder. En tidlig vurdering kan forebygge konflikter.
AB 18 er målrettet fag- og hovedentrepriser, mens ABT 18 anvendes ved totalentreprise. Regelsættene adskiller sig bl.a. i fordelingen af ansvar for projektering. Valget har betydning for både proces og risiko.
Bygherren kan i visse tilfælde tilbageholde betaling, f.eks. ved dokumenterede mangler. Men et uberettiget tilbagehold kan være misligholdelse. Det er derfor afgørende at afklare, om betingelserne for tilbagehold er opfyldt.
Hvis arbejdet ligger uden for det aftalte, og der foreligger en ændring eller et tillæg, kan der være krav på merbetaling. Det kræver typisk, at arbejdet er aftalt, varslet eller accepteret, samt at det kan dokumenteres.
Der skal varsles og dokumenteres rettidigt, hvis entreprenøren vil gøre krav på tidsfristforlængelse. Fristoverskridelser uden gyldig grund kan udløse dagbod, medmindre der foreligger undskyldelige forhold.
En e-mail kan i mange tilfælde udgøre en bindende aftale, men det afhænger af kontrakten og sagens konkrete omstændigheder. Skriftlig dokumentation er generelt en fordel ved senere uenighed.
Tidligere afgørelser har ikke præjudikatsværdi som domme fra domstolene, men de kan være retningsgivende, især hvis der er tale om voldgiftspraksis fra byggebranchen. Kendelser kan bruges som argumentation og støtte.
Ja, det er muligt at få en juridisk vurdering af eksisterende eller nye aftaler. Det sker ofte med fokus på risikofordeling, betalingsvilkår, dokumentationskrav og håndtering af ændringer og forsinkelser.
Voldgift anvendes ofte i byggesager som alternativ til domstolene. Det er en lukket proces, som typisk gennemføres hurtigere. Udgifterne afhænger af sagens omfang, kompleksitet og behovet for syn og skøn.
