Persondatapolitik
Det skal du vide om vores behandling af dine personoplysninger:
At Nexus Advokater ApS er ansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi modtager fra dig.
At formålet med behandling af dine personoplysninger er at varetage sagsbehandlingen bedst muligt.
At retsgrundlaget (hjemmel) for at vi behandler dine personoplysninger er beskrevet i det indgåede aftalebrev.
At personkategorien af de oplysninger vi gemmer, er almindelige, f.eks. dit navn og kontaktinfo vedr. almindelig sagsbehandling, fortrolige, f.eks. cpr.nr. vedr. tinglysning eller følsomme personoplysninger, f.eks. helbredsoplysninger fsva. personskadesager.
At vi videregiver eller overlader dine personoplysninger til eksterne modtagere f.eks. domstolene, ankenævn, modparter i det omfang, det skønnes nødvendigt for at varetage korrekt sagsbehandling.
Du har efter databeskyttelsesforordningen en række rettigheder i forhold til vores behandling af dine personoplysninger. Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
Du har indsigts- og rettelsesret, dvs. du kan når som helst se alle dine indtastede data på vores platform og berigtige/opdatere oplysningerne.
Du har ret til sletning, dvs. du har altid adgang til at slette oplysninger. Vi sletter alle oplysninger efter 6 måneder, medmindre vi af regnskabsmæssige, juridiske og advokatetiske årsager skønner, at det er nødvendigt at beholde dem i en længere periode. Oplysningerne slettes senest, når eventuelle formueretlige krav er forældet, dog også under iagttagelse af de advokatetiske regler.
Du har ret til begrænsning af behandling. Dvs. du kan selv styre eventuel begrænsning af behandling, da du selv styrer alle brugerrettigheder.
Du har ret til indsigelse, dvs. du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores eller lovlige behandling af dine personoplysninger.
Du har ret til at få transmitteret oplysninger (dataportabilitet). Det betyder, at du til enhver tid kan få udleveret dine data.
Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder, som du finder på www.datatilsynet.dk.
Klage til Datatilsynet. Hvis du ønsker at klage, vil vi selvfølgelig være glade for at blive orienteret og gøre, hvad vi kan for at gøre dig tilfreds, men du er altid berettiget til at klage direkte til Datatilsynet, Borgergade 28, 5, 1300 København K. Tlf. 3319 3200 eller e-mail dt@datatilsynet.dk, se evt. mere på www.datatilsynet.dk
Såfremt du har spørgsmål til ovenstående er du velkommen til at kontakte Tina Tesch Larsen – Telefon: 70227237 – Mail: ttl@nexusadvokater.dk.
Book en gratis konsultation
Har du brug for juridisk sparring? Kontakt os for stort og småt gennem vores kontaktformular.
FAQs
Ofte stillede spørgsmål
Det afhænger af projektets karakter og kompleksitet. Mange vælger juridisk bistand i forbindelse med kontraktindgåelse, risikovurdering, ændringsarbejder eller ved opståede uenigheder. En tidlig vurdering kan forebygge konflikter.
AB 18 er målrettet fag- og hovedentrepriser, mens ABT 18 anvendes ved totalentreprise. Regelsættene adskiller sig bl.a. i fordelingen af ansvar for projektering. Valget har betydning for både proces og risiko.
Bygherren kan i visse tilfælde tilbageholde betaling, f.eks. ved dokumenterede mangler. Men et uberettiget tilbagehold kan være misligholdelse. Det er derfor afgørende at afklare, om betingelserne for tilbagehold er opfyldt.
Hvis arbejdet ligger uden for det aftalte, og der foreligger en ændring eller et tillæg, kan der være krav på merbetaling. Det kræver typisk, at arbejdet er aftalt, varslet eller accepteret, samt at det kan dokumenteres.
Der skal varsles og dokumenteres rettidigt, hvis entreprenøren vil gøre krav på tidsfristforlængelse. Fristoverskridelser uden gyldig grund kan udløse dagbod, medmindre der foreligger undskyldelige forhold.
En e-mail kan i mange tilfælde udgøre en bindende aftale, men det afhænger af kontrakten og sagens konkrete omstændigheder. Skriftlig dokumentation er generelt en fordel ved senere uenighed.
Tidligere afgørelser har ikke præjudikatsværdi som domme fra domstolene, men de kan være retningsgivende, især hvis der er tale om voldgiftspraksis fra byggebranchen. Kendelser kan bruges som argumentation og støtte.
Ja, det er muligt at få en juridisk vurdering af eksisterende eller nye aftaler. Det sker ofte med fokus på risikofordeling, betalingsvilkår, dokumentationskrav og håndtering af ændringer og forsinkelser.
Voldgift anvendes ofte i byggesager som alternativ til domstolene. Det er en lukket proces, som typisk gennemføres hurtigere. Udgifterne afhænger af sagens omfang, kompleksitet og behovet for syn og skøn.
